En uttalelse fra KVPU: «Russland har satt i gang massive angrep for å ødelegge hjem, arbeidsplasser, energinfrastruktur og økonomi i Ukraina»

Konføderasjonen av Frie Fagforeninger i Ukraina (KVPU), en organisasjon tilknytta ITUC og ETUC, oppfordrer det internasjonale fagforeningsfellesskapet og regjeringene i demokratiske land til å styrke støtten til Ukraina. Dette er helt prekært i ei tid der Russland forårsaker omfattende ødeleggelser av boligbygg, sivil- og energiinfrastruktur, og bevisst ødelegger økonomi og arbeidsplasser.

Den 21. og 22. mars 2024 gjennomførte den russiske hæren de største angrepene mot ukrainske byer og tettsteder, rettet mot energiinfrastruktur, samtidig som de fortsatte forsøkene på å angripe og okkupere flere ukrainske områder. I løpet av natta den 21. mars skjøt russiske styrker 31 raketter mot boligområder i hovedstaden Kyiv og andre byer. Ifølge eksperter brukte Russland 390 millioner dollar på dette massive angrepet.

Samme dag angrep de russiske væpnede styrkene en sivil bedrift i Kharkiv, noe som resulterte i dødsfallene til tre menn og to kvinner. Den 22. mars fortsatte Russland sin missilterrorisme og avfyrte 60 UAV-er (Unmanned Aerial Vehicle- ubemannede flyvende droner. Oversetters merknad) og 90 missiler av forskjellige typer, retta mot infrastruktur for energi og boligområder i byer. Eksplosjoner ble hørt i minst ti regioner: Regionene Khmelnytskyi, Lviv, Kharkiv, Zaporizhzhya, Dnipropetrovsk, Poltava, Ivano-Frankivsk, Kirovohrad, Sumy og Vinnytsia.

De russiske væpna styrkene gjennomførte tolv missilangrep mot Zaporizhzhya i dag. Som et resultat av dette angrepet fra russiske styrker ble Ukrainas største vannkraftverk, Dniprovska HPP, skadet. I tillegg, under det massive missilangrepet på Ukraina klokka 5:10 a.m., ble PL-750kV Dniprovska eksterne strømtilførsel, som kobler det midlertidig okkuperte Zaporizhzhya kjernekraftverk med Ukrainas samlede energisystem, kobla fra. For øyeblikket er Zaporizhzhya NPP tilkobla det ukrainske kraftsystemet via en kraftledning som ble reparert av ukrainske energiarbeidere seinest i forrige uke etter en annen russisk beskytning.

Russlands handlinger resulterte i strømbrudd, kommunikasjons- og vannforsyningsproblemer i ulike byer og regioner i Ukraina, inkludert Kharkiv, Sumy, Lviv, Dnipro, Kryvyi Rih, Poltava, Kirovohrad, Odesa og andre. Den store industribyen Kharkiv er uten strøm i dag. Dette utgjør risikoer for livet til arbeidere, pasienter på sykehus, evakuerte fra frontlinjeområder og bosetninger som stadig blir beskutt. I tillegg har befolkninga ikke tilgang til bankservice, minibanker, supermarkeder, apoteker osv. Ifølge den Uavhengige Fagforeninga for Gruvearbeidere i Ukraina er mer enn 1 000 arbeidere ved gruvebedrifter i Dnipropetrovsk- og Donetsk-regionene i fare under bakken på grunn av strømbruddet. Redningsoperasjoner pågår for å få disse gruvearbeiderne opp til overflaten.

I tillegg ble flere seksjoner av den ukrainske jernbanen strømløse i dag, noe som resulterte i 14 forsinkede tog. Denne situasjonen hindrer evakueringa av sivile. Vi understreker at Russland forårsaker sivile tap, inkludert arbeidere på deres arbeidsplasser, og ødelegger Ukrainas økonomi og energiindustri aktivt på daglig basis. Det er viktig å merke seg at russiske styrker bruker taktikken med doble missilangrep, et angrep nr. to retta mot redningsarbeidere og medisinsk personell som ankommer åstedet for beskytninga for å hjelpe ofrene etter den første beskytninga. Med disse bruddene på internasjonal humanitær lov har russiske styrker drept leger og redningsarbeidere under deres arbeid.

Vi henvender oss til det internasjonale demokratiske samfunn med følgende appell:

• Fortsett å yte økonomisk og humanitær bistand til Ukraina.
  • Bidra til forsyning av militær bistand retta mot å beskytte Ukraina og dens befolkning.
  • Intensiver sanksjoner mot det terroristiske regimet i Russland, da disse tiltakene i betydelig grad kan begrense de økonomiske ressursene og den eksport av teknologi som er avgjørende for å opprettholde den pågående blodige krigen.
  • Sikre muligheten for å bruke beslaglagte frosne russiske eiendeler til å hjelpe Ukraina.
  • Isolèr og fjern russiske politiske, offentlige og fagforeningsfigurer fra deltakelse i internasjonale organisasjoner, ettersom de er representanter for et land som er engasjert i terroristaktiviteter mot den suverene og uavhengige nasjonen Ukraina og dens borgere.